het betrekken van je achterban doe je zó

bouwsteen 1: voor en door jongeren

Als je een advies geeft, wil je natuurlijk dat anderen zich er ook in kunnen vinden. Hoe breder iets gedragen wordt, hoe meer impact het maakt. Je kunt dit bijvoorbeeld garanderen door het samenstellen van een diverse groep jongeren, die samen een goede afspiegeling van je achterban zijn. Maar dan moet je natuurlijk ook weten wat er speelt.

Hieronder vind je een paar uitgangspunten die je kunnen helpen om aan de slag te gaan met het betrekken van je achterban!


gezien en gehoord

Door je achterban te betrekken bij de projecten waar je mee bezig bent, zorg je ervoor dat zij zich gezien en gehoord voelen. Dit maakt dat je achterban het gevoel krijgt dat ze erbij horen. Dat ze onderdeel zijn van je initiatief.


herkenning

Om je onderdeel te voelen van een groep of initiatief helpt het als je je kunt herkennen in de mensen die erbij betrokken zijn. Zorg dus voor inspirerende rolmodellen en zet hun verhalen centraal. Blik bijvoorbeeld terug op ervaringen, of zoom juist in op persoonlijke motieven. Zolang het maar aansprekend en persoonlijk is!


laagdrempelig

Heb je een vraag of een kwestie die je wil voorleggen? Denk goed na over het doel van de vraag en kies een vorm die daarbij past. Gaat de kwestie een bepaalde groep jongeren aan, bijvoorbeeld uit dezelfde wijk? Spreek ze dan gericht aan. Pas je strategie daarop aan en zorg dat het voor hen makkelijk is om mee te denken.


dynamiek
Schermafbeelding 2020-09-15 om 13.06.15.png

Belangenbehartiging werkt het beste als tweerichtingsverkeer: jongeren delen hun mening, knelpunten en ideeën, en jij vertelt ze waar je mee bezig bent en wat je met hun input gaat doen. Deze wisselwerking en terugkoppeling is belangrijk in het contact met de gemeente, maar ook cruciaal in het contact met je achterban.

verbinding

Er zijn héél veel manieren om contact te leggen met je achterban. Dat is natuurlijk niet voor niets: verschillende manieren en vormen kunnen elkaar versterken. Dat helpt bij het opbouwen van een betere band met je achterban. Wissel fysieke afspraken af met online meetings en ga zélf naar plekken waar jouw doelgroep is.

We hebben verschillende vormen voor je op een rijtje gezet. Klik hier voor de handige onepager.


*achterban = aanhang, de groep mensen die jou steunt zonder actief mee te doen, in jouw geval 'jongeren' dus.


JLA_afbeeldingen6.png


tip uit de praktijk


"Wij hebben regelmatig contact met de jongerenwerkers uit onze regio's die goed in contact staan met de ondervertegenwoordigde groepen in onze raad. Op deze manier proberen wij onder andere kennis te krijgen van hun opvattingen." - lid jongerenraad


meer lezen over het betrekken van je achterban en succesvol communiceren via social media?



klik op een bouwsteen voor meer tips!