Hoe kan je als gemeente beter inspelen op de wensen van je burgers? Hoe ga je om met gezinnen in de armoede, langdurig werkloze jongeren of treitervloggers? De kloof tussen de gemeentelijke beleidsmakers en de verschillende lagen van de bevolking lijkt steeds groter te worden. De maatschappelijke veranderingen gaan sneller en de vraagstukken worden complexer. Hoe ga je hier als gemeente anno 2017 mee om? 

De Social Service Design masterclass

De NJR (de jongerenexperts van Nederland) en BeBright (adviesbureau voor de maatschappelijke sector) zagen deze worsteling en ontwikkelden een methodiek om deze uitdagingen het hoofd te bieden: Social Service Design. In deze masterclass van een halve dag leer je in korte tijd de methodiek kennen en heb je de kans om met de aanwezige jongeren in gesprek te gaan. 

Achtergrond

Social Service Design is gebaseerd op Design Thinking; een nieuwe manier van kijken die de eindgebruiker centraal stelt en via lateraal denken tot creatieve oplossingen leidt. Design Thinking is al reeds populair in het bedrijfsleven. Het helpt organisaties waarde te creëren, waarde waar klanten graag voor betalen. 

Social Service Design neemt de belangrijkste elementen van Design Thinking en vertaalt deze naar het sociaal domein. Daarbij is rekening gehouden met de taal van de sector en de grote complexiteit van de maatschappelijke vraagstukken. NJR en Bebright maken daarbij gebruik van hun jarenlange ervaring in het sociale domein. 

 

Experts

De masterclass wordt gegeven door Joost Kadijk van BeBright en Joep Kuijper van NJR. 

joostkadijkhost_400x400.jpg

Joost Kadijk, Chief Creative Officer BeBright

Zeer ervaren expert, werkzaam op het grensvlak van zorg en overheid. Combineert creativiteit en innovatie met kennis van het publieke domein: gemeenten en zorginstellingen. Heeft als projectleider innovaties begeleid in diverse regio’s. Past Service Design toe bij diverse projecten om inzichten van gebruikers te vertalen naar bruikbare innovaties. Is visiting teacher design thinking aan de MBA in Grenoble, London en Parijs.

Joep Kuijper, Service Designer NJR

Joep studeerde aan de Academy for Media and User Experience in Breda, waarna hij een master aan de filmacademie in Amsterdam afrondde. Zijn kennis van creatieve methodieken wilde hij na zijn studie gaan inzetten voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Bij NJR, de expert in het betrekken en bewegen van jongeren, werkt hij als Service Designer. In deze rol zorgt hij ervoor dat jongeren centraal staan in de dienstverlening van de organisatie en haar klanten. 

Ervaringen deelnemers

Een praktische en innovatieve manier om de eindgebruiker echt centraal te zetten.

Cilia Daemen

De methodiek geeft mij een structuur voor het stellen van vragen [aan de doelgroep] en geeft uiteindelijk een gestructureerd overzicht. Soms kwam ik uit op bevindingen die ik vooraf niet had bedacht.

Claudia Baljeu, Gemeente Vlaardingen

Door middel van de masterclass heb ik zelf ervaren wat de kracht van Social Service Design is, waarom deze methode werkt en hoe ik het in mijn eigen werk in kan zetten. 

Esther Peeters

Ik sta versteld van de originele maar eenvoudig te realiseren (en logische) oplossingen die we als groep bedacht hebben.

Denise Puijk

Programma Masterclass

  • Inleiding Social Service Design
  • Introductie case
  • Interviewen van aanwezige jongeren
  • Vormgeven van de 'reis van de jongeren'
  • Interacties tussen de jongere en de gemeente in kaart brengen
  • Gezamenlijke reflectie op de verkregen inzichten

 

Eerstvolgende masterclass


Wanneer: 23 februari, van 12:00 tot 17:00
Waar: NJR, Kromme Nieuwegracht 58
Kosten: 250 euro

Wanneer je als gemeente met drie of meer personen deelneemt, is het mogelijk om een eigen case in te brengen.

Het is ook mogelijk om een masterclass op maat aan te vragen voor je eigen organisatie. Meer weten? joepkuijper@njr.nl

Ja, ik meld mij aan voor 23 februari